dissabte, 7 de novembre del 2015

Diario del viaje al Chad, 1969 (1)

Al febrer de 1969, els nostres pares Luis Gutiérrez i Maria Yzquierdo, "Chiu", van emprendre un viatge al Txad i al Camerun per filmar i recollir material que serviria per a les pel·lícules educatives del pare. A més d'ells, el grup estava format per Artur Sarró, Jordi Setoain, Josep Ramon Pons Oliveras, Lluís Pratsmarsó.El periple va durar cinc setmanes. Un temps després del seu retorn, el pare va escriure un llibre amb la narració d'aquest viatge, les seves experiències i comentaris sobre la naturalesa i la vida humana. L'únic manuscrit d'aquest llibre va ser lliurat a un suposat amic, conegut a la família com el "mecà ...", que li havia ofert la seva col·laboració per a una possible edició. El manuscrit es va perdre, així com l'amistat.Encara que no és possible recuperar-lo, podem llegir de primera mà el diari de viatge que, disciplinadament va escriure en un quadern, esporàdicament il·lustrat amb apunts del natural. També la mare va fer molts dibuixos. Esperem recuperar alguns i poder donar-los a conèixer.
El diari l'anem publicant com una novel·la de fulletó. L'avantatge del blog és que permet correccions i ampliacions posteriors. El text original del diari, en Courier, no està esmenat més enllà d'algun petit descuit provocat per la immediatesa de la seva redacció. Cal dir que la cal·ligrafia del pare és difícil i, de vegades, podem tenir dubtes d'alguna paraula. En aquest cas posem un interrogant entre parèntesi o uns guions que substitueixen la paraula. Els comentaris en català que, com aquest, encapçalen algunes entrades són nostres i les fotos estan extretes de l'àlbum que els pares van elaborar un cop arribats a Barcelona i que es corresponen amb la narració.

-------------------------------------------------------------------------------------------

DIARIO DE VIAJE
Luis Gutiérrez Pagès

El dia 6 de febrero salimos de Barcelona. La salida del avión del Prat estaba señalada para las 14'15 pero el avión (que procedia de Estados Unidos) llegó con una hora de retraso. Comimos aprisa y corriendo en el propio restorán del campo y nos embarcamos. El avión despegó a las 3'20 y Chiu hizo algunas fotos en el momento de subir. En el avión (de la Pan American) nos dieron algo de comer (bien). Vemos la Costa Brava, el golfo de Rosas y el Cabo de Creus (magnífico) De fondo las cumbres nevadas des Pirineo. Después vemos los Alpes y la Costa Azul. A las 4'10 aterrizamos en Niza para esperar el avión procedente de París. No salimos del aeropuerto. A las 11'02 despegamos en el avión de la UTA (grande) y tomamos un piscolabis (malo). Dormimos algo en el avión, bastante incómodos. Al sobrevolar el lago Chad se ven las islitas. De día debe ser maravilloso. Llegamos a Fort Lamy hacia las 4'30. Afortundadamente nos espera el Padre von Rien que habla perfectamente el español y nos atiende muy amablemente. Gran discusión con el taxista que quería cobrar una barbaridad por el transporte. Al fin, el dueño del hotel zanja la cuestión echándolo sin contemplaciones. Pedía 5.000 francos y se ha de marchar con 2.000. Dormimos mal esta noche.